Sök:

Sökresultat:

9105 Uppsatser om Hur organisationen använder medarbetarnas kunskaper - Sida 1 av 607

En studie om CSR aktiviteter kan pÄverka medarbetarnas syn pÄ företaget som attraktiv arbetsgivare inom etiskt ifrÄgasatt verksamhet.

Uppsatsen syftar till att diskutera om Corporate Social Responsibility (CSR) aktiviteter kanpÄverka medarbetarnas syn pÄ organisationen som attraktiv arbetsgivare inom etiskt ifrÄgasattverksamhet. Som teoretisk referensram finns litteratur om CSR, legitimitet och hurorganisationers CSR aktiviteter kan pÄverka medarbetarna, medarbetarna som Àr en viktigintressent för organisationen. För att utföra studien har en kvantitativ metod valts dÄ den erbjudermöjligheten att undersöka medarbetarnas instÀllning, Äsikter och attityder i större omfattning.Resultatet av studien indikerar pÄ att medarbetarna tycker att det Àr viktigt att arbetsgivarenbidrar till samhÀlls- och miljöinitiativ Àven i etisk ifrÄgasatt verksamhet för att uppfattas som enattraktiv arbetsgivare. Studien tyder pÄ att medarbetarna lÀgger större vikt vid miljö ochjÀmstÀlldhetsfrÄgor Àn andra samhÀllsinitiativ. Resultatet antyder Àven att kvinnor tyckerarbetsgivarens engagemang i samtliga CSR aktiviteter Àr av större vikt Àn mÀn vid val avarbetsgivare..

Ledarskap och Motivation : Transaktionell och Transformativ ledarskap inom högskola och vÄrd.

Medarbetarnas motivation Àr avgörande för att uppnÄ organisationens mÄl. Syftet med studien var att undersöka vilka av de tvÄ ledarskapsstilarna (transformativa och transnationella) som har mest pÄverkan pÄ medarbetarnas motivation.  Undersökningsgruppen bestod av 40 personer. Resultaten visade att bÄde transformativa och transaktionella ledarskapsstilarna Àr nödvÀndiga pÄ medarbetarnas motivation. Det specifika resultatet visade att den transformativa ledarskapsstilen hade en högre effekt pÄ medarbetarnas motivation. Resultatet av studien kommer att vara till nytta för att bÀttre förstÄ hur medarbetarna motiveras..

Humankapital - frÄn rekrytering till redovisning

Den studerande organisationen Àr ett försÀkringsbolag i Sverige som har erbjudit sina medarbetare att delta i ett projekt de kallar KarriÀrplanering för alla. Detta för att ge medarbetarna möjlighet till personlig utveckling, vilket förvÀntas öka medarbetarnas engagemang och dÀrmed utveckla organisationen samt öka dess lönsamhet. Syftet med denna studie Àr att undersöka upplevda effekter och möjligheter av organisationens karriÀrplanering; hur medarbetarna i organisationen upplever den karriÀrplanering de genomgÄtt, hur de ser pÄ sina möjligheter att göra karriÀr inom organisationen samt hur de pÄverkas av den rÄdande organisationskulturen. Studien har gjorts genom en kvalitativ forskningsmetod. Empiriska data insamlades genom intervjuer för att söka kunskap om medarbetarens mer djupgÄende upplevelser.

KarriÀrplanering- ettattraktivt erbjudande? : En kvalitativ undersökning om karriÀrplaneringoch kontextens betydelse i ettförsÀkringsbolag

Den studerande organisationen Àr ett försÀkringsbolag i Sverige som har erbjudit sina medarbetare att delta i ett projekt de kallar KarriÀrplanering för alla. Detta för att ge medarbetarna möjlighet till personlig utveckling, vilket förvÀntas öka medarbetarnas engagemang och dÀrmed utveckla organisationen samt öka dess lönsamhet. Syftet med denna studie Àr att undersöka upplevda effekter och möjligheter av organisationens karriÀrplanering; hur medarbetarna i organisationen upplever den karriÀrplanering de genomgÄtt, hur de ser pÄ sina möjligheter att göra karriÀr inom organisationen samt hur de pÄverkas av den rÄdande organisationskulturen. Studien har gjorts genom en kvalitativ forskningsmetod. Empiriska data insamlades genom intervjuer för att söka kunskap om medarbetarens mer djupgÄende upplevelser.

?Vi strÀvar efter ett öppet klimat? : Hur ledare anser att de hanterar ÄsiktsmÄngfald

Studiens syfte Àr att se pÄ ledarskap i relation till interkulturalitet. Den kvalitativa karakta?ren pÄ studien var relevant för att besvara frÄgestÀllningarna. Ledare frÄn tvÄ olika organisationer valdes för att ge en ökad bredd i svaren. Efter intervjuerna transkriberades och analyserades det insamlade materialet utifrÄn teorier om interkulturalitet.

Medarbetares upplevelser av en organisationsförÀndring : Employees experiences of an organizational change

Intresset för hur man skapar effektiva, mer lönsamma och flexibla organisationer tenderar att öka kraftigt. Det Àr frÀmst kortsiktiga finansiella intressen som fÄr ledningen pÄ företag att förÀndra organisationen med inriktning mot personalnedskÀrningar. Det finns tankegÄngar om att en mindre och flexibel arbetsstyrka Àr mera kostnadseffektivt och flexibelt för företag. SvÄrigheter kan dock uppstÄ i hur man lyckas med förÀndringen, sÄtillvida om arbetet verkligen blir mera effektivt och flexibelt. Med anledning av denna bakgrund har jag studerat hur medarbetare upplever en organisationsförÀndring.

Medarbetares skattning av chefers konflikthanteringsförmÄga predicerar chefers sjÀlvskattade emotionsreglering

Studien syftar till att underso?ka om de ansta?lldas skattning av chefers konflikthanteringsfo?rma?ga kan prediceras baserat pa? chefens emotionsigenka?nningsfo?rma?ga och sja?lvskattade emotionsreglering. Studien genomfo?rdes genom att 32 chefer utfo?rde ett datoriserat emotionsigenka?nningstest (Geneva Multimodal Emotion Portrayal Set) och en emotionsregleringsenka?t (Emotion Regulation Questionnaire). 181 medarbetare till cheferna svarade pa? en webbaserad enka?t ga?llande chefens konflikthanteringsfo?rma?ga (Conflict Resolution Questionnaire).

Facebook som ett socialt lim : En kvalitativ studie om fo?rstaa?rsstudenters Facebook-anva?ndning

Studiens syfte a?r att underso?ka hur fo?rstaa?rsstudenter pa? Ho?gskolan i Halmstad anva?nder Facebook fo?r att komma in i den nya studietillvaron. Studien bygger pa? kvalitativa individuella intervjuer med fem fo?rstaa?rsstudenter. Studiens huvudresultat a?r att det verkar vara viktigt fo?r fo?rstaa?rsstudenter att anva?nda Facebook fo?r att ba?ttre komma in i den nya studietillvaron.

Vad gör ledaren för att förbÀttra medarbetarnas teamlÀrande?

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att öka förstÄelse och tillföra kunskap om vad ledaren gör för att förbÀttra medarbetarnas teamlÀrande.Metod: Ett abduktivt angreppssÀtt valdes som forskningsansats och den kvalitativa metoden anvÀndes som forskningsstrategi eftersom den passar bÀst till uppsatsen syfte och frÄgestÀllning samt producerar mest innehÄllsrik information och ger ett större utrymme till respondenternas personliga Äsikter.Teoretisk referensram: Studiens teoretiska del bygger pÄ teorier om lÀrande organisationer och de fem disciplinerna, systemtÀnkande, personligt mÀsterskap, tankemodeller, gemensamma visioner och teamlÀrande. Större vikt har lagts pÄ personligt mÀsterskap, gemensamma visioner och teamlÀrande. HuvudomrÄdena inom teamlÀrande Àr rÀttning, dialog, diskussion och konflikter.Empiri: Uppsatsen empiriska del utfördes pÄ LÀnsstyrelsen i Kronobergs lÀn och bygger pÄ fem individuella semistrukturerade intervjuer med respondenter som har högre befattningar inom organisationen, inklusive landshövdingen.Slutsats: De viktigaste slutsatserna som besvarar uppsatsen frÄgestÀllning Àr:Personligt mÀsterskap, delaktighet och engagemang Àr viktiga förutsÀttningar för skapandet av en gemensam vision inom organisationen och ledaren anvÀnder alla tillfÀllen för att uppmuntra sina medarbetare till stÀndigt lÀrande och utveckling samt skapar och upprÀtthÄller en kreativ spÀnning inom organisationen samt ett diskussionsfrÀmjande klimat. Ledaren bör vara en förebild för sina medarbetare genom eget engagemang och nÀrvaro.Ledaren mÄste försÀkra sig att alla sina medarbetare drar Ät samma riktning och att kommunikationen fungerar bra pÄ alla nivÄer inom organisationen för att minska risken för missuppfattningar. Dialog och skicklig diskussion Àr viktiga begrepp nÀr det handlar om teamlÀrande och medarbetarna mÄste ha tillrÀckligt med kunskaper för att kunna vÀxla mellan de vid behöv.

Medarbetares attityder och förvÀntningar vid Trafikverkets bildande

FörmÄgan att framgÄngsrikt förÀndra en organisation Àr en avgörande faktor för att kunna möta de interna och externa krav som stÀlls och ocksÄ stÀndigt förÀndras. Medarbetarnas attityd till en organisationsförÀndring har stor betydelse för dess framgÄngsgrad. Syftet med denna studie var att undersöka medarbetares attityder och förvÀntningar under en organisationsförÀndringsprocess, bildandet av Trafikverket. Sex intervjuer genomfördes med medarbetare inom organisationen och analyserades dÀrefter med induktiv tematisk metod. Intressanta resultat som framkom var betydelsen av den fysiska arbetsmiljön i form av utformning och geografisk placering.

Kundorienterad strategi till kundorienterat arbetssa?tt : Hur en bank utformar och anva?nder ett ekonomistyrningspaket fo?r att mo?jliggo?ra la?ngsiktiga kundrelationer

Avregleringar pa? den finansiella marknaden har lett till en o?kad konkurrens fo?r retailbanker och en miljo? da?r konsumenten har tillga?ng till ett bredare utbud av finansiella tja?nster. Bankerna har sva?rt att differentiera sig genom traditionella la?gpris- och produktdifferentieringstrategier och har i sto?rre utstra?ckning insett behovet av att prioritera en kundorienterad strategi i syfte att beha?lla en lojal kundbas. Studier visar att en kundorienterad organisation a?r mer bena?gen att leverera en framsta?ende servicekvalitet som resulterar i tillfredssta?llda kunder men forskarna har a?gnat mindre uppma?rksamhet a?t ekonomistyrningens utformning i syfte att fra?mja en kundorienterat arbetssa?tt inom organisationen.

Hur skapas en inkluderande mÄngfaldskultur? - En fallstudie om hur en organisation hanterar mÄngfald

Organisationer i dagens samhÀlle mÄste stÀndigt utvecklas för att kunna vara konkurrenskraftiga och i takt med strÀvandet efter effektivitet har det skapats ett större fokus pÄ medarbetarnas vÀlmÄende. I samspelet inom en organisation sÄ skapas det en kultur med normer och vÀrderingar som styr strukturer och processer och i denna kultur blir organisationens syn pÄ medarbetarna tydlig. VÄrt syfte var att undersöka hur en organisation hanterar mÄngfald och hur det uppfattas av medarbetarna samt hur den befintliga kulturen pÄverkar medarbetarnas attityder till förÀndringar. Vi har undersökt hur medarbetarna inom organisationen ser pÄ mÄngfald och vad de har för uppfattningar kring en ökad mÄngfald pÄ arbetsplatsen och för att fÄ svar pÄ detta har vi gjort en kvalitativ undersökning med intervjuer. Vi har anvÀnt oss av teorier som berör medarbetarskap, organisationer, organisationskulturer, förÀndringsprocesser och maktstrukturer för att kunna tolka vÄrt resultat.

Yrkesbakgrundens inverkan pÄ medarbetarnas förstÄelse för arbetet - konsekvenser av en omorganisation

Uppsatsen behandlar en pÄ statliga LantmÀteriverket genomförd fallstudie dÀr medarbetarnas förstÄelse för arbetet undersöks med fokus pÄ deras tidigare yrkesbakgrund..

Intern rörlighet : en kvalitativ studie av individens instÀllning till möjligheter och hinder

SammanfattningVi fick i uppdrag av Sjöfartsverket att undersöka möjligheter och hinder för intern rörlighet i organisationen. Syftet med denna C-uppsats var att undersöka vad som pĂ„verkar individens vilja till intern rörlighet, ett omrĂ„de som var relativt outforskat. Genom en kvalitativ studie med ett induktivt angreppssĂ€tt har vi med hjĂ€lp av tre fokusgrupper undersökt medarbetarnas uppfattning om detta.Resultatet visar att individuella olikheter som familjeförhĂ„llanden och instĂ€llning pĂ„verkar viljan till intern rörlighet. Det finns ett revirtĂ€nkande i organisationen som resulterar i arbetsgrupper med stark sammanhĂ„llning, och ett vi och dom-tĂ€nkande som hindrar den interna rörligheten. Även organisationsstrukturen innebĂ€r vissa hinder för rörligheten.

FrÀmjandet av medarbetarnas arbetspassion

Medarbetare som har arbetspassion kan skapa ett mervÀrde för sin organisation. Arbetspassion Àr en vÀrdefull egenskap som organisationen och i synnerhet ledningen kan arbeta med för att fÄ engagerade medarbetare. Fenomenet arbetspassion innebÀr att medarbetaren har en stark dragning till en aktivitet som den tycker om och gÀrna lÀgger ned tid och energi pÄ. Passionen har studerats inom olika aktiviteter och inom den privata sektorn samt fÄtt fram ÄtgÀrder som kan frÀmja medarbetarnas arbetspassion. Ingen tidigare studie har identifierats med inriktning mot en offentlig verksamhet och undersökt hur ledningen kan arbeta för att frÀmja medarbetarnas arbetspassion.Syftet med examensarbetet Àr att skapa en ökad förstÄelse för hur ledningen kan frÀmja medarbetarnas arbetspassion.

1 NĂ€sta sida ->